tag:blog.bramvuur.be,2013:/posts BB 2017-08-27T00:29:35Z Bram Bruggeman tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/1015842 2016-03-18T11:39:21Z 2016-06-08T16:51:40Z CVO TSM Mechelen - sessie 18/3/16

Sessie 1: basics met Smartschool.

Ben je nog niet vertrouwd met het inrichten van je vak binnen Smartschool?  Dan is deze sessie zeker iets voor jou! Welke onderdelen zijn opportuun?  Welke onderwerpen plaats je best niet zichtbaar voor cursisten?  Hoe bespaar je werk door vakken te kopiëren en opnieuw te gebruiken?  Op deze en nog meer vragen vind je zeker een antwoord tijdens de sessie!

Smartschool smart inrichten…

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/1002935 2016-02-28T12:23:38Z 2016-03-14T09:02:25Z Workshop "Werken met Google Sites @ICT dag Antwerpen - 29/2/2016 #ictdag29

Wat is Google Sites? Bron 2 van PXL.

Het ontwerpen van websites hoeft niet moeilijk te zijn. Bovendien is het lang niet altijd noodzakelijk om dure en systeembelastende  software te gebruiken.Met de onlinedienst Google Sites ontwikkelt en publiceert u namelijk gemakkelijk een website.

Didactisch nut van een Google Site? Your own creativity is the limit ... 

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/985973 2016-02-04T19:09:17Z 2017-08-27T00:29:35Z Idee voor co-working space #onderwijs 'De Ruimte'

Ik ben momenteel bij Starterslabo een Start! traject van vijf weken aan het doorlopen om mijn idee uit te werken: een co-working space voor leraren in Gent.

Het originele idee:

Co-working space “De Ruimte”

Als leraar sta je bij regelmatig 24/7 onder druk. Weekendwerk, avondwerk, we kennen het allemaal maar al te goed. Ik spreek uit ervaring: ik weet wat deze blijvende druk met mijn lichaam gedaan heeft. Begin 2015 ben ik 6 maanden “out of work” geweest omwille van een burnout (hartproblemen). Nu kies ik bewust om maar 3/5 te werken. De financiële implicaties neem ik er bij. Maar dat terzijde. Hoe zou het zijn om onze weekends meer vrij te houden? Dan moeten we er wel iets op vinden om onze werktijd tijdens de week anders in te vullen. En laat ons eerlijk zijn, de leraarszaal is niet altijd de ideale werkruimte om rustig schoolwerk te doen. Vele scholen hebben ook niet de locaties om leraren op school te laten werken.

Wat wij bij ruimtewerker.be je ook aanbieden is een flexibele werkRUIMTE waar je kunt co-werken met andere onderwijsmensen, of lekker gefocust je onderwijswerk individueel kunt afwerken.

Doel?

De weekends en avonden schoolvrij houden, meer tijd voor jezelf, het gezin, je partner, je vrienden en sociale leven. Tegelijkertijd kan je in creatieve wisselwerking gaan met andere onderwijsprofessionals. Zo kunnen we elkaar helpen.  En dat in een aangename werkomgeving. Rustig, zowel met ruimte voor vergadering als voor individuele werkruimte. Lekkere koffie, thee, een vers soepje of snack inbegrepen.

Wat zouden jullie daar van denken? Laat gerust comments na ... Ik hou jullie op de hoogte.

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/975355 2016-01-21T14:13:39Z 2016-03-14T09:02:50Z Netwerkvoormiddag "Smartphones en onderwijs"

De netwerkvoormiddag ging niet uitsluitend over smartphones maar benaderde ook onderwijs vanuit een paradox perspectief. "Én ... én + verschillend van" denken in plaats van "én / of". 

Parker Palmer bvb ontwerpt een leeromgeving vanuit 6 paradoxen. Via deze link vind je een NL versie van zijn boek "The Courage to Teach". Het ganse boek is de moeite van het lezen waard. Op p. 66 e.v. bespreekt hij "de paradox en het onderwijskundig ontwerp".

"Hoe kunnen we aan de greep van het of-of denken ontkomen? Hoe zou het zijn om ‘de wereld bij elkaar te denken’, niet om afstand te doen van de logica op mo menten dat we die kunnen gebruiken, maar om een ruimere manier van denken te ontwikkelen die ons vermogen tot verbinding ondersteunt, de soort van ver binding waar goed leraarschap van afhangt?" p. 58

Terechte vraag imho.

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/932072 2015-11-11T19:08:28Z 2015-11-11T19:42:05Z Netwerkevent Onderwijs en Het nieuwe werken. Verslagje. #hnwonderwijs

Vorige maand kwamen we samen in de gezellige vergaderzaal van koffiebar Clouds in my coffee. Op de agenda: onderwijs en Het Nieuwe Werken. Veerle Verspille gaf ons veel voedsel en inzichten op het vlak van het nieuwe leiderschap. Haar presentatie:

Het nieuwe leiderschap from Veerle Verspille

De drie pijlers het levende netwerk, duurzaam leiderschap en duurzaam mensbeleid werden toegelicht met vele voorbeelden en de presentatie werd onthaald op geknik en vele aha’s.

Enkele zaken die me bijgebleven zijn:

  • We gaan op zoek moeten naar een andere invulling van het “directeurschap” waarbij de directeur minder rollen moet opnemen/krijgen.
  • De rol van kwetsbaarheid. Je kan pas wankelmoedig zijn in contexten waar voldoende vertrouwen aan beide kanten is.  Brené Brown vermeldt dat ook expliciet, als er onvoldoende empathie en wederzijds begrip is, ga je je niet kwetsbaar opstellen ...

“If we can share our story with someone who responds with empathy and understanding, shame can't survive.”

  • Een organisatie heeft nood aan een preventief burnout beleid.
  • Louise werkt slim (strip rond het levende netwerk met zijn ups & downs, verspreid in de organisatie) is een mooie manier waarop je dat als organisatie speels kan benaderen.
  • Hannelore en haar ideeën bleven me bij: vlinder-leerkrachten: lkr-en die spontaan bij elkaar op bezoek gaan en zich kwetsbaar opstellen. Feedback week (FIE week: Feedback, Inhaal en Evaluatie) in het BSO voor hoger engagement bij leerlingen en “make them proud learners”. Meer info bij @HCoulembier
  • Initialiseer sociale netwerken op informele wijze in een school: tweedehands spullen en freecycle werken beter om het medium te lanceren.

Volgende netwerkevent zal gaan rond efficiënt smartphone gebruik bij leraren en het M-decreet. Uitnodiging volgt ...

Na een lekkere luncht (thx Clouds!) kreeg iedereen nog een leesbundel ter inspiratie mee. In deze Drive folder vind je de publieke pdf’s.

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/867397 2015-06-09T11:27:15Z 2015-06-09T12:04:52Z Zondag 28/6 #Hasselt Verhalen en netwerken rond burnout en #onderwijs

Ken je ook het gevoel dat elk schooljaar mentaal en fysiek drukker lijkt te worden? Moe maar nog steeds voldaan de vakantie in... Op de grenzen van het haalbare balancerend. Vele gepassioneerde onderwijsmensen staan met het water aan de lippen. Jammer vind ik dat. In mijn nabije omgeving verlaten regelmatig mensen het onderwijsveld. Mensen waarvan ik denk 'Damn, goeie leerkracht, goeie 'mens', jammer voor de kinderen dat die (begrijpelijk) kiest voor andere oorden'.

De vele veranderingen in onderwijs en toenemende (prestatie)druk mogen er mijns insziens NIET voor zorgen dat goede professionals de moed verliezen.

Ik ben zelf door een moeizaam proces van een burnout gegaan en ben van plan om meer mijn verhaal te beginnen delen.

Daarom een eerste netwerkmoment op zondag 28/6 in Hasselt, om 14u (plaats nog te bepalen, hier update binnenkort).

Ik vertel vanuit m'n eigen dieptepunten hoe de burnout ontstaan was, we luisteren naar elkaar en je maakt kennis met de handvatten die mij sterker gemaakt hebben. Als mens, als professional, als leer-kracht. Werken vanuit je kern. Voor de kids, want laat ons niet vergeten waar het om gaat, onze grootste schatten: kinderen en kleinkinderen.

Niemand verdrinkt door kopje onder te gaan, je verdrinkt door onder water te blijven.

Wat is dit netwerkmoment niet? Een coaching sessie, ik ben geen burnout coach (al ken ik er wel een goeie in Gent). Elkaar ont-moeten in een herkenbare context. Even stilstaan in haastige tijden.

Bevestig je komst via reactie/comment op dit bericht, of via Twitter DM bvb.

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/864782 2015-06-03T08:48:52Z 2015-06-13T14:00:03Z Verbindende oproep voor lectoren #lerarenopleiding en lkr-en secundair

Aanleiding voor een verbindende oproep is deze blogpost van Céline waarin ze (vanuit haar ervaring en perceptie) de vinger op een wonde legt in de lerarenopleiding. Vanuit mijn praktijk beaam ik dat té regelmatig lectoren in de #lerarenopleiding geen of weinig ervaring hebben in de praktijk. Natuurlijk zijn er wel hogescholen en SLO's waar dit niet zo is, maar dat is niet het onderwerp van discussie in deze post. Ik ben wel van mening dat het "hart van leren" in de overlap zit tussen theorie en praktijk. "Praxis is the sweet spot of education in action. Praxis is the essence of what happens when theory is applied to practice." Steve Wheeler

Er wordt dan getwitterd. Ja, zo gaat dat hé :)

Wat ik ontzettend fijn vond was deze spontane reactie van Els Van Hecke:

Ik kan mij zo inbeelden dat er veel leerkrachten met plezier de deur even willen openzetten voor een lector #lerarenopleiding. Laat ons dit gewoon doen? Zomaar. Nu. Of vanaf september. Via Twitter en ander sociale media.

Synergie zonder te wachten op "hét systeem". Wie goesting heeft zet de klasdeur even open en een lector lerarenopleiding gaat enkele lessen geven. Misschien moeten we gewoon wat meer durven doen, zoals ons hart het ingeeft.

Een googledoc vind je hier om Twitter naam en school op te geven. Spreek een geïnteresseerde collega aan en wijd die desnoods eventjes in op Twitter (in GDoc enkel twitter namen vermelden, aangezien het openbaar document is).

Verspreid gerust ...

En:



]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/859251 2015-05-21T14:05:58Z 2015-05-21T14:05:58Z Oproep voor bijdrage in Master proef: Twitter & professionele ontwikkeling van leraren

Verdorie, wat vliegt de tijd. De weinige activiteit op mijn blog het voorbije jaar heeft één belangrijke oorzaak: mijn burnout. Een lang verhaal… Maar we kruipen langzaam maar zeker uit de put en ik zit al ferm op het randje te loeren naar de toekomst! Ik neem een aantal zaken terug op, en voor eentje daarvan heb ik Twitterende leraars nodig...

Ik volg sinds september 2013 een opleiding in Sheffield: MSc Technology Enhanced Learning, Innovation and Change (TELIC). Te volgen via deze blog.

In het kader van die opleiding moet ik nog een thesis schrijven.

En ik wil daarin het potentieel van Twitter en de professionalisering van leerkrachten onderzoeken.

Het volledige onderzoeksvoorstel vind je onderaan deze post.

Ben jij - of ken jij - een Twitterende leerkracht secundair onderwijs (met minimum 5 jaar leservaring)? En wil jij meehelpen met mijn onderzoek? Contacteer me dan zeker via twitter @brambruggeman. Dan bezorg ik je via DM een formulier voor je gegevens.

Wat houdt het in voor jou?

  1. Een voorbereidende Word cloud maken over je beweegredenen om Twitter te gebruiken bij je lespraktijk.
  2. Een (online of IRL) interview (30’ - 50’). Jouw gegevens worden anoniem gehouden als je dat wenst.
  3. Een gratis netwerkvoormiddag of -namiddag in Gent waarop je alle deelnemende leerkrachten ontmoet en waar we dieper ingaan op de eerste onderzoeksresultaten en het gebruik van Twitter als middel voor het professionaliseren van leerkrachten (najaar 2015).

What in return?

  • Mijn dankbaarheid :-) en eeuwige roem door vermelding in mijn thesis als je dat wenst.
  • Een gratis netwerkvoormiddag met andere leerkrachten waar je een dankbare attentie zult meekrijgen van ondergetekende … (lekker én interessant ‘for the mind’)
  • Je krijgt een attest van deze dag zodat je die kunt inbrengen op je school. Ik hoop dat het onderzoek ook voor jou nuttige info zal opleveren op het vlak van Twitter en de professionalisering van leerkrachten.

Verspreid gerust deze oproep in je netwerk.

Merci!

Bram

Het onderzoeksvoorstel (Engelstalig):


]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/672152 2014-04-03T15:54:09Z 2014-04-03T15:54:09Z Creatief met PowerPoint

Onlangs kwam ik een leerling tegen die een leuke opdracht had voor Nederlands: maak een voorpagina van een krant over je gelezen boek. Een leuke en alternatieve manier om eens een boekbespreking te laten maken door leerlingen. Ik ben best fan van PowerPoint om ook creatief mee aan de slag te gaan. Zo kan je leerlingen een A3 voorpagina van een krant laten maken in PowerPoint.

Je kan zoeken op "newspaper template powerpoint" en dat brengt je bijvoorbeeld bij volgende site met downloadbare sjablonen:

http://www.presentationmagazine.com/editable-powerpoint-newspapers-407.htm

Hoe je dan verder aan de slag kan, zie je in volgend filmpje:

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/671078 2014-04-02T08:00:21Z 2014-04-02T08:00:21Z Sessie 1 AHS Verpleegkunde ]]> Bram Bruggeman tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/662118 2014-03-09T12:28:37Z 2014-03-09T12:29:28Z Presentatie Studiedag #velon #zwolle #ict #lerarenopleiding

Op deze Velon studiedag in Zwolle presenteren @grietmathieu en ikzelf onze "geïntegreerde leerlijn ICT" in de Specifieke Lerarenopleiding @hetperspectief.

U vindt ze hier:

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/610614 2013-10-19T14:05:46Z 2013-11-12T19:22:49Z GoogleSites and embedding

GoogleSites is a great way of enriching your teaching activities with online, rich-media content.

The embedding function is great to add content from other websites into your GoogleSIte syllabus.

Only problem I got was that not all <iframe> embed codes are accepted, and thus not all the embedded content is showing up correctly.

Grab the Embed code, copy it, and paste into your GoogleSite in HTML mode!


Now the only tweak you have to do is type an 's' after the source of <iframe> tag, so that it becomes a secure https:// connection.

Otherwise your GoogleSite won't show the pdf or ppt.

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/605828 2013-10-02T18:34:40Z 2013-10-08T17:30:54Z EdusummIT2013 Washington

Op de conferentie EduSummIT2013 heel wat opgestoken (en ook wat praktijkvoorbeelden gemist). Maar voor mezelf noteer ik alvast volgende kernwoorden die ik zal doorgeven/bespreken met de collega's.


]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/584307 2013-06-15T20:06:00Z 2013-10-08T17:26:27Z Interessant in de Gmail Inbox

Als je een Gmail e-mail hebt kan je nu ook je inbox handig organiseren in tabs. Deze tip is opgepikt via twitter, natuurlijk :-)

Praise the twitter-lord, say hallelujah @courosa.

In je gmail inbox, klik rechtsboven 'Wieltje' en kies Postvak In Configureren

Dan heb je meteen een Inbox met Tabbladen georganiseerd volgens context "Primair", "Sociaal" of "Reclame"




]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/577123 2013-05-03T14:38:20Z 2013-10-08T17:24:58Z Acht belangrijke aspecten van de optimale ervaring

Wanneer mensen denken aan hun meest positieve ervaringen, noemen ze ten minste één, en vaak alle, van de volgende factoren.

  • Ten eerste doet de ervaring zich meestal voor wanneer je een taak hebt waarvan je weet dat je die kunt voltooien.
  • Ten tweede moet je je kunnen concentreren op de bezigheid (de tijd nemen is mogelijk).
  • Ten derde: de concentratie voor de activiteit kan opgebracht worden omdat de bezigheid een duidelijk doel heeft.
  • Ten vierde: de bezigheid verschaft onmiddellijke feedback.
  • Ten vijfde handelt men met een intense maar moeiteloze betrokkenheid waardoor men niet afgeleid wordt.
  • Men heeft, ten zesde, het gevoel alles onder controle te hebben.
  • Ten zevende denkt men tijdens de bezigheid minder aan zichzelf, maar paradoxaal genoeg is het zelfbewustzijn groter nadat de ervaring voorbij is.
  • Tot slot verandert het besef van tijd - op het ene moment vliegen de uren voorbij, op het andere moment lijkt een minuut uren te duren.

Acht factoren die ook toegepast kunnen worden op de ideale klassituatie.

Uit het boek Flow, van M. Csikszentmihalyi p.75.



]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/392458 2013-04-13T16:25:19Z 2014-04-29T08:35:48Z Het leer-platform. Technologie zoals het moet.

De vele leerplatformen die we kennen worden nog te veel als ondersteuning gebruikt door de leerkrachten en vakgroepen. Documenten-dropbox, berichtjes/aankondigingen plaatsen, in het beste geval een forum, enkele leerpaden, en/of digitale oefeningen ... Ook zijn er ook nog steeds vele leerkrachten die de elo zelfs nog niet, of veel te weinig gebruiken.  

Dat ligt niet alleen aan de leerkrachten of ondersteunende pedagogische diensten, dat ligt evenzeer een stuk aan de technologie van de leerplatformen zelf. De ontwikkeling van de elo's gaat te weinig uit van een pedagogisch concept waarbij differentiëring en individuele begeleiding centraal staan. Want de technologie zou de leerkracht, het leerproces sterker moeten maken, en liefst het leven vereenvoudigen. Nu is dat veelal nog een extra last/investering voor de leerkracht. Of zie ik dit fout?

In elk geval, vandaag botste ik terug op een Amerikaans inititatief dat beweert het ideale leerplatform te hebben ontwikkeld (Digital Teaching Platform DTP). Het gaat over Time To Know. Spijtig genoeg een commercieel, betalend product. Dus we kunnen het niet testen. Maar volgende filmpjes zijn sowieso interessant in de visievorming op de elo. De technologie versterkt het individuele begeleiden, klassenmanagement is geïntegreerd, de leerkracht blijft centraal. Het is een én én verhaal in plaats van en/of. De leerkracht én de elo.

Prof. Chris Dede en John Richards over DTP:


Een bespreking van enkele principes van het systeem:


]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/385303 2013-04-12T12:28:54Z 2013-10-30T20:55:26Z Let's stop breaking apart #education

One of the biggest challenges for education is to stop breaking apart "things", into sub, subsub (part) tasks. An essential element in the new paradigm is dare to put a number of goals upfront, and stick to them. The tendency to break apart has its origin in the illusion of control. A good  example are the basic competencies for the future teacher in Flanders: http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?docid=13952#245903 (Dutch)

Peter Senge's quote says it clearly:

"From a very early age, we are taught to break apart problems, to fragment the world. This apparently makes complex tasks and subjects more manageable, but we pay a hidden, enormous price. We can no longer see the consequences of our actions; we lose our intrinisic sense of connection to a larger whole. When we then try to ‘see the big picture,’ we try to reassemble the fragments in our minds, to list and organize all the pieces. But, as physicist David Bohm says, the task is futile–similar to trying to reassemble the fragments of a broken mirror to see a true reflection. Thus, after a while we give up trying to see the whole altogether."

Cannot agree more.

What to put upfront to see the bigger whole? A number of possibilities, amongst them the five disciplines of P. Senge , but I see Creative interchange as the basics of any good teacher. Good teaching cannot be reduced to technique, it comes from the identity and integrity of the teacher (P. Palmer).

Four characteristics the teacher masters in Creative Interchange:

  • authentic interacting
  • appreciative understanding
  • creative integrating
  • continuous improvement (expanding capacity) 

How would the world look like, if we focus on only these? How would we, our-selves, look like?

Want to read moren about Creative Interchange? 

> English: http://www.iichange.com/sample.php

> Dutch: 

Ci boek deel iii hoofdstukken 1&2 from Johan Roels

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/378308 2013-02-01T19:47:00Z 2013-10-08T16:43:30Z Glans in de ogen

Strijders van het licht zorgen ervoor de glans in hun ogen te behouden.

Ze staan midden in de wereld en nemen deel aan andermans leven. Ze zijn hun tocht aangevangen zonder rugzak en zonder sandalen. Vaak zijn ze laf, en handelen ze ook niet altijd correct.

Ze lijden onder dingen die dat niet waard zijn, ze zijn kleingeestig en soms denken ze dat ze niet in staat zijn te groeien. Veelvuldig achten ze zich een zegen of wonder onwaardig.

Regelmatig bekruipt hen twijfel over wat ze hier aan het doen zijn. Ze liggen nachten wakker en vinden dat hun leven geen zin heeft.

Daarom zijn het strijders van het licht. Omdat ze dolen. Omdat ze zich vragen stellen. Omdat ze een zin zoeken - die ze ongetwijfeld zullen vinden.

Paulo Coelho - Strijders van het Licht 

http://www.bol.com/nl/p/de-strijders-van-het-licht/1001004001655507/ 

En;

tweede quote:

Sommige nachten vindt de strijder geen plaats om te slapen, andere nachten wordt hij gekweld door slapeloosheid. Dit hoort erbij, denkt de strijder, het was mijn eigen keuze om deze weg te volgen.

In die zin schuilt heel zijn kracht, hij heeft de weg gekozen, waarover hij nu loopt, een reden om te klagen heeft hij niet. 

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/378311 2013-01-17T12:52:00Z 2013-10-08T16:43:30Z Wat is Creatieve Wisselwerking? Een CrOP in de keel…

De organisatie waar ik in werk heeft al jaren een ‘onzichtbare’ drijvende kracht die alle collega’s verbindt en voortstuwt. Een kracht die energie geeft in plaats van neemt. Er zijn mensen die een meer katalyserende rol spelen, dat is waar.  Maar iedereen geniet in mindere of in meerdere mate mee van het transformerende proces. Bovendien mag elk zijn eigenheid bewaren, en dat is maar goed ook. “Iedereen is wie hij is …” om de woorden van mijn departementshoofd te gebruiken.

Vorige jaren sprak ik steeds van #synergie en #flow. Onder meer geïnspireerd door “Leren van binnenuit” (Korthagen en Lagerwerf) en Csikszentmihalyi bekwaamden we ons in #kernreflectie. Dankzij @johanroels kwam ik dit schooljaar Creatieve Wisselwerking tegen. En dit proces benoemt exact wat er in onze organisatie gebeurt. Maar wat is dat nu eigenlijk ‘Creatieve Wisselwerking’? Het klinkt eenvoudig, het is eenvoudig. Het is mooi maar tegelijkertijd zeer moeilijk in zijn eenvoud.

Creatieve Wisselwerking werd voor het eerst zo benoemd door Henry Nelson Wieman. Het is universeel. Als ik Krishnamurti lees, (h)erken ik er dezelfde kern in. Als ik Korthagen lees ook. Hetzelfde voor fluidism, synergie, #edushock, hetkind.org, Ken Robinson, Scharmer-Senge, en vele andere.

Dat geeft niet, het gaat niet over ‘wie heeft gelijk?’ ‘wie heeft er hét patent?’. Zolang we maar met verschillende pijlen, uit verschillende hoeken blijven schieten naar hetzelfde doel.

Creatieve Wisselwerking is het natuurlijk proces dat creëert, een proces van groei en ontwikkeling. Het steunt op waardenbewustzijn. Het is het levengevend proces dat leidt tot creatieve transformatie van de persoon, het team en de organisatie. (Johan Roels)

Het heeft vier karakteristieken:

  • authentiek interageren;
  • waarderend begrijpen;
  • creatief integreren en
  • continue verbeteren. (allemaal werk-woorden, ja)

Waar het voor mij verschilt van kernreflectie van Korthagen-Lagerwerf-Vasalos, is dat het explicieter hand in hand gaat met de lerende organisatie. Terwijl ik in het verleden met kernreflectie het gevoel had te balaceren op de grens van het therapeutische, maakt Creatieve Wisselwerking sneller de koppeling naar het individu in de organisatie.

Een voorbeeld waar we in september mee startten: CrOPs. Creatieve ontwikkelingsplannen op micro-design-team niveau in plaats van POPs (persoonlijke ontwikkelingsplannen). We vragen niet langer dat elke docent zijn/haar eigen eiland van persoonlijke ontwikkeling oplijst, en daar dan het ganse jaar aan werkt. We kiezen er bewust voor om dit in op teamniveau te realiseren. Elke docent formuleert zowel een aanbod, als een vraag. ‘Wat kan je geven aan het team?’ En ‘wat wens je bij te leren?’. Op basis hiervan worden teams gevormd die gedurende het schooljaar samenkomen en elkaar creatief inspireren. De focus ligt op het ‘samen’ beleven van het proces, en niet strikt op het eindresultaat. The Process is the Leader, dixit Johan Roels. Right, he is.

Een uittreksel:

Er zijn drie niveau’s CrOPs ontstaan (had ik niet gedacht):

  • Algemeen onderwijskundige professionalisering van het team via een leesclub. De ‘Wifi-leesclub’ werd in het leven geroepen.
  • Allerlei ICT CrOPs.
  • Organische CrOPs die spontaan ontstaan zijn, zonder elke vorm van ‘moeten’.

Meer weten over het Creatieve Wisselwerkingsproces? Kom dan zeker naar Ter Heide, hartje Meetjesland, Oost-Vlaanderen > 8/3

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/378314 2013-01-05T21:59:19Z 2013-10-08T16:43:30Z How to inspire your brain Take care of stress. Avoid dulling routine. Do something creative every day. Read poetry, spiritual material or anything else that makes you feel uplifted. Take time to be in nature. Bond with another person who is heartwarming. Pay attention to being happy. Make sure you take time every day by yourself to relax, meditate and self-reflect. Deal with negative emotions like anger and anxiety. Focus on activity that makes you feel fulfilled. Give of yourself. Follow a personal vision. Attach yourself to a cause that is bigger than you are. Take the risk to love and be loved.

Via http://www.wdtn.com/dpps/health/healthy_living/deepak-chopra-secrets-to-a-better-brain_5276985#.UOihirO9KSN
]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/378318 2012-12-29T15:09:00Z 2013-10-08T16:43:30Z Laatste post in Posterous?

> [edit] Fail @posterous Hail @posthaven

Een tijdje terug hing het al wat in de 'lucht' ... Posterous overgenomen door Twitter. 

http://blog.posterous.com/big-news

Ze hebben op deze blogpost zelfs de reacties/commentaren uitgeschakeld wegens de vele kritieken.

Nu kondigen ze ook een Backup tool aan. 

http://blog.posterous.com/posterous-spaces-backup-tool-available-now

Ik zou het heel jammer vinden moest Posterous verdwijnen want het is toch echt mijn favoriete blog applicatie. Maar ze zijn duidelijk de rol wat aan het lossen, want reeds enkele weken is er geen reactie op functies die niet werken, registratie die niet meer lukt et cetera.

"Oh noes, something went wrong"  is niet de juiste pagina om wekenlang te laten staan, zonder uitleg.

Dus dan begint een mens beetje pro-actief te denken...

Here it goes:

1. Backup tool van Posterous werkt. Dan heb je een offline versie van je blog. Om dit om te zetten naar een Blogger of Wordpress moet je de XML bestanden importeren.

2. Dan maar de Wordpress importeer functie gebruiken. Vanuit je gratis Wordpress blog, kan je rechtstreeks importeren uit Posterous.

Dit artikel legt stap per stap uit hoe het werkt. En het lukt wonderwel ...

http://en.support.wordpress.com/import/import-from-posterous/

3. Eens je dan een publieke Wordpress hebt, kan je van daaruit weer verder naar Blogger. Aangezien ik best tevreden ben over de GooglePlus functies, en mijn GDrive voor samenwerking en documenten, vind ik een blog bij Blogger dus wel OK.

Enige nadelen die ik op dit moment zie: geen makkelijke paswoord beveiliging voor je ganse blog (zoals Posterous wel doet), en geen uploads van PDF documenten (opladen in Scribd.com en dan insluiten met Embed code werkt dan weer wel, maar is een omweg).

Hoe dan ook: je WP blog exporteren en importeren in Blogger gaat ook vlot via dit stappenplan:

http://wordpress2blogger.appspot.com/

Eindresultaat?

http://brambruggeman.blogspot.be/

Ik begin het een beetje te vrezen dat dit mijn officiële blogadres zal worden, tenzij Posterous scherp terugslaat, in positieve zin...

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/378320 2012-12-26T22:07:14Z 2013-10-30T20:37:50Z Peter Senge #lerendescholen

Peter Senge in zijn boek 'Lerende Scholen':

'Elke organisatie is een product van het denken en de interactie van haar leden.
Organisaties werken zoals ze werken doordat de mensen werken zoals ze werken.  Beleid en regels zijn niet de oorzaak...
Als u een school wilt verbeteren, moet u eerst nagaan hoe de mensen denken en met elkaar omgaan.'

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/378323 2012-09-18T09:15:00Z 2013-10-08T16:43:30Z Reflectie taak van een startend leer-kracht, leef-kracht #onderwijs #flow

In de opleiding Specifieke Lerarenopleiding is er ook het traject Leraar-in-opleiding (LIO). (Jonge) mensen die nog geen didactisch diploma hebben, maar ondertussen wel al les geven in een school. En ondertussen het diploma leraar proberen halen.

Collega @ElkeDeMuynck toonde mij gisteren volgende opdracht door één van haar studenten, Bart.

Een reflectieve taak over het leraarschap … Een pareltje, als je het mij vraagt. Toch nog even in gedachten houden als we jonge, startende collega's in onze scholen zien strugglen met alle werklast. Misschien heeft hij of zij ook zulke “kern”. En laat ons hen steunen!

"Leraar. Dat wil ik worden. Of beter, leer-kracht. Kracht geven om te leren. Kracht geven, door enthousiasme, empathie en liefde voor het vak. Kracht geven om door te bijten als het even moeilijk gaat. Jonge mensen omtoveren tot krachtige jonge mensen, die klaar zijn om verder te gaan, welke richting ze ook uit gaan.

Leefkracht klinkt misschien nog beter. Kracht geven aan jonge mensen om een eigen leven te leiden, om zelfstandig te worden. Leren mag dan wel heel vaak centraal staan, leven en be-leven, waar dan ook, is primordiaal in de ontwikkeling. Een stevige basis om op verder te bouwen, haal je niet alleen uit boeken. Je moet het leven beleven en gaandeweg leren.

Twaalf jaar jeugdwerk achter de rug, en nog steeds vind ik het fantastisch om jongeren zichzelf te zien ontwikkelen, stuk voor stuk, op hun eigen tempo. Soms wanhopig worden, geen vooruitgang. Maar plots dat sprankeltje, en daar leef je van op.

Waarom dit niet doortrekken naar het onderwijs? Onder-wijs. 'Onder', als in ondersteunen. 'Wijs', op z'n Gents, het mag plezant blijven. 'Wijs”, AN, wijsheid meegeven in de rugzak, wie weet komt het ooit nog van pas.

Kennis en vaardigheden overdragen, heel belangrijk. Beleving doorgeven, ervaring doorgeven, minstens zo belangrijk. Met jonge mensen samen beleven, samen leven, samen groeien. Daar teken ik voor."

Dank je, Bart!

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/378332 2012-09-17T09:00:00Z 2013-10-08T16:43:30Z Very nice quote, by Charlie Palmgren #creativeinterchange

"Seeking to live in authentic interacting, appreciative understanding, creative integrating and continuous transformation will not be popular"

Charlie Palmgren

Want to know more about Creative Interchange? http://synerchangechicago.com/ciphases.html

In Dutch: http://bit.ly/PkJSUf  from Johan Roels

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/378337 2012-09-14T13:11:00Z 2013-10-08T16:43:30Z Bronnen bijhouden op het net: curating resources #diigo #ifttt #tweetbot

Met de gi-gan-tische hoeveelheid aan interessante bronnen, en alle verschillende devices is het dus wel aan te raden een bepaalde strategie te hanteren voor het bewaren en bijhouden van links, bronnen, websites, apps e.d.

Daarnet nog vastgesteld: ik was op zoek naar dit filmpje

En niet vinden, hé ... Terwijl ik zeker wist dat ik het ergens bewaard had. Dankzij twitter en @olafolio had ik het snel terug! #twitter rules!

Brengt mij wel terug bij een strategie voor "curating resources". Na vele apps en social bookmarking tools te hebben getest, kom ik bij volgende combinatie:

  1. ik gebruik  https://ifttt.com/  samen met Diigo voor bronnen die ik gewoonweg wens te bewaren voor later. Tweet favoritiseren en joepla -> in Diigo, met tag "Twitter".
    Meer over Ifttt in deze post
  2. Lezen en twitteren doe ik 's avonds meestal op de iPad. Daarvoor gebruik ik mijn favoriete app Tweetbot. In tweetbot zit een "Read later" app. Die kan je koppelen aan Pocket (instellingen in tweetbot).
    Via Pocket houd ik dus artikels bij die ik zeker nog wil/moet lezen. Dat is lichtjes anders dan bij 1. waar ik vooral de bronnen bijhoud voor later. Favoriten van tweets lukt uiteraard ook in tweetbot, dan doet Ifttt zijn werk.

Gelukkig werken ook Diigo en Pocket ook op mijn Android Smartphone en op PC, anders moest ik daar nog eens een andere zaken gebruiken :-(

Enjoy curating ...

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/378345 2012-09-13T19:08:00Z 2016-07-08T03:56:25Z SAM schaal voor project PAV

Wanneer je met je leerlingen in Project Algemene Vakken aan projectwerk gaat doen, volstaat de "traditionele" puntenlijst niet langer. Die traditionele (klassikale) puntenlijst/tabel is nog veel aanwezig op scholen, vermoed ik.

Volgende fiche is niet per klas, maar per leerling. En dat is wel noodzakelijk in het vak PAV. Ik heb de fiche een invulling gegeven met een SAM schaal (schaal voor attitude meting).

Aanpassen naar believen ... 

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/378350 2012-09-11T14:43:00Z 2013-10-08T16:43:31Z Handige toevoeging in GooglePlus

Ik weet niet wanneer dit juist toegevoegd is, maar ik vind het wel héél handig! Ik gebruik namelijk al een tijdje GooglePlus als "ad valvas" in enkele klassen, maar een soort groepsaankondiging die meteen ook een mailtje stuurt, als reminder, dat miste ik nog!

Je moest dan nog iedereen apart opgeven in het GooglePlus berichtje om zeker te zijn dat studenten, leerlingen, cursisten ook een mailtje kregen. Dat was een mankement in vergelijking met leerplatformen, waar het wel snel mogelijk is om een groepsaankondiging te sturen.

Nu is dat blijkbaar aangepast/toegevoegd, want als je je "Laatste nieuws deelt ..." heb je ook de aanvink optie "Ook e-mail sturen naar kring ..."

Samen met andere functies maakt dit GooglePlus wel een heel handige ad-valvas voor je klassen ...

  • Google Hangouts (video conferencing)
  • GoogleDocs delen met Kringen: als je een GDoc deelt bvb "iedereen  met de link" dan kan je meteen het doc delen met een kring, én een aankondigingsmail versturen

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/378358 2012-08-16T14:58:00Z 2014-03-18T08:45:21Z Start building your Personal Learning Network with Twitter - some resources

(Image: http://world.edu/educators-join-twitter/ )

For any (future) teacher or professional, setting up a Personal Learning Network (PLN) is important. Amazing what a good PLN can do for you as a lifelong learner ...

"A generation ago, teachers could expect that what they taught would last for a lifetime of their students. Today, where individuals can access content on Google, where routine cognitive skills are being digitized or outsourced, and where jobs are changing rapidly, education systems need to place much greater emphasis on enabling individuals to become lifelong learners, to manage complex ways of thinking and complex ways of working that computers cannot take over easily. students need to be capable not only of constantly adapting but also of constantly learning and growing, of positioning themselves and repositioning themselves in a fast changing world."

p. 11 http://www.oecd.org/site/eduistp2012/49850576.pdf

Twitter is a great tool for starting up your PLN.

In this post some interesting resources about PLNs and setting up Twitter as a teacher. There are of course many, many other resources out there.

First of all: What is a PLN? http://www.teachingvillage.org/2012/01/03/what-is-a-pln-anyway/

A great video 'Behind every tweet" via @courosa

A great article with lots of resources via @adaptivelearnin and @BramFaems (and others)

http://adaptivelearnin.wordpress.com/2012/07/08/1-year-later-why-teachers-should-join-twitter-what-i-have-learned-as-a-twitter-newbie/

Build a powerful PLN: http://steve-wheeler.blogspot.be/2012/01/build-powerful-pln.html via @stevewheeler

Some @edudemic resources:

P for 'passionate' in PLN: http://dmlcentral.net/blog/howard-rheingold/shelly-terrell-global-netweaver-curator-pln-builder Via @ShellTerrell and @hrheingold

For Dutch followers: http://ictbram.wordpress.com/2012/10/10/twitter/

Feel free to share other resources as comment ...


]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/378364 2012-07-14T17:48:00Z 2013-10-08T16:43:31Z #iste2012 conferentie

Een conferentie die ik graag had meegemaakt was ISTE2012 (ISTE = International Society for Technology in Education, http://www.iste.org/conference/ISTE-2012.aspx)

Maar het einde van het schooljaar was al hectisch genoeg, dus geen conferentie overseas. Wel een prachtige proclamatie van studenten, cursisten Specifieke Lerarenopleiding mogen ervaren. Een presentatie van Thomas De Baets, een LIO student (leraar-in-opleiding) die zijn lerarendiploma haalt in Schilderen en Decoratietechnieken. Een man met een hart voor zijn leerlingen. Getuige zijn afstudeerproject met leerlingen Buitengewoon Secundair onderwijs

#trots

Bovendien, de vorige en enige keer dat ik een conferentie in San Diego mocht meemaken, was er net een aardbeving van formaat. Strange feeling ...

Enkele mogelijke conferenties voor volgend schooljaar:

Dankzij Youtube en Twitter wel wat kunnen proeven van #iste2012 !!

Er zijn nu ook enkele keynotes en impressies online te vinden. Ik sluit ze hier in. Via "istevideos" op youtube te vinden.

Het volledige ISTE channel 

]]>
Bram Bruggeman
tag:blog.bramvuur.be,2013:Post/378369 2012-06-29T07:55:00Z 2013-10-08T16:43:31Z Tweetbot bookmarklet in Safari

Tweetbot is mijn favoriete Twitter app. Wat ik wel miste was een knopje in Safari om vanuit Safari een interessante link te "tweet-botten". Dit trucje werkt: een bookmarklet code toevoegen aan je Safari bookmark.

Stukje broncode:

javascript:window.location='tweetbot:///post?text='+encodeURIComponent(document.title)+'%20-%20'+encodeURIComponent(window.location)

 (klik op 'Raw' om enkel tekst te kopiëren)

Hoe installeer je dit?

  • Bookmark een pagina in je Safari (eender welke, maar kies wel om je bladwijzer op de Bladwijzerwerkbalk te plaatsen)
  • Bewerk je bookmark via het Boek "icoontje"  - Wijzig
  • Verander de titel van de bookmark naar bvb 'Tweetbot this'
  • Verwijder de link, en plak het stukje Javascript van hierboven ("Raw") in de plaats van de URL. Dan wordt dat stukje URL vervangen door dat Javascriptje
  • Done, gereed, ready

Dit werkt ook voor bvb Pocket (Formerly Read it Later)  Zie dit artikel

]]>
Bram Bruggeman